METZ - Up On Gravity Hill
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
BECOMING THE ARCHETYPE jsou vostřáci z Atlanty, kteří svůj našlapaný rachot prodávají pod hlavičkou „progressive death metal“. „Dichotomy“ je jejich třetí album a skoro se divím, že nejsou zavedenější značkou, neboť hudba je to po všech stránkách profesionálně dotažená. Pánové mají poctivě nastudovanou celou historii těžkého kovu a nemají problém sáhnout do jakékoliv metalové škatulky. Máte rádi deathmetalový chropot, blackmetalové sypačky, thrashová sólíčka, speedmetalové vyhrávky nebo pomalé hutné pasáže? Není problém. Všeho se na „Dichotomy“ dočkáte a když už je burácení a lomození moc, odpočinete si při brnkání na španělku nebo na piáno.
Hned v první „Mountain Of Souls“ překvapí přechod z hutného dvoukopákového death metalového chropotění do poklidné melodie vybrnkávané na klavír a kytaru. Bez drhnutí a plynule, než se nadějete, sedíte v úplně jiném vlaku. Ve třetí „Artificial Immortality“ je až úsměvné, s jakým nadhledem kombinují „buranský heváč“ s death/black běsněním, nenásilně, lehce, přirozeně. Většina skladeb se nese v deathmetalovém duchu a pecky jako „Self-Existent“, nebo „Evil Unseen“ jsou v rámci žánru nadprůměr. Jako většina skladeb mají ale ještě něco navíc, jsou doplněné o zajímavé mezihry, zvuky, klávesové motivy, doprovodné vokály. Vše je pospojované tak, že konkurenci zbývá jen stát s ústy dokořán. Nelze se ubránit srovnání se starší tvorbou OPETH. BECOMING THE ARCHETYPE ale používají trochu jiný mustr, jejich kombinování si bere odevšad. Chvíli DIMMU BORGIR, chvíli MACHINE HEAD, SOILWORK nebo LAMB OF GOD. Dostávají mě hlavně nápadité a mazácky zahrané kytary. Celé album je odehrané s velkým nasazením a dovolím si tvrdit, že přehrává většinu současných prvoligových metalových mančaftů.
Překvapivě velký prostor na celém albu dostávají klávesy, které jako plnohodnotný nástroj doplňují a o stupínek výše posouvají už tak výtečnou produkci „Dichotomy“. Jsou použité v rozumné míře a dělají metalovou řežbu zajímavější. Hlavní přednost celé nahrávky je ovšem mocný vokál hromovládce Jasona Wisdoma. Tento charismatický vousáč disponuje tak mocným řevem, že se může těšit respektu ze strany i těch nejdrsnějších metalových fanoušků. Zbývá ještě dodat, že textově album čerpá z literární sci-fi „Vesmírná Trilogie“ od C.S.Lewise, která se zabývá vzbouřením strojů a následným konfliktem lidstvo vs. technologie.
Myslím, že tato deska může sblížit nesmiřitelné tábory příznivců heavy metalu, death/black metalu i metalové moderny. V každé skladbě zvládnou BECOMING THE ARCHETYPE mnoho figur, které do sebe dobře zapadnou a pohromadě fungují, radost poslouchat. Vše překvapivě dotažené na úrovni starých harcovníků s velmi podařeným hutným, uchu lahodícím zvukem. Na úspěchu má jistě svůj podíl i producent, legendární DEVIN TOWNSEND, který úspěšně pomohl přenést živelnost i techniku této kapely na CD. Podle mne toto album posouvá BECOMING THE ARCHETYPE jednoznačně do první ligy, metal s velkým M.
Máte rádi deathmetalový chropot, blackmetalové sypačky, thrashová sólíčka, speedmetalové vyhrávky nebo pomalé hutné pasáže? Není problém. Všeho se na „Dichotomy“ dočkáte.
8,5 / 10
Jason Wisdom
- zpěv, basa
Jon Star
- kytara
Seth Hecox
- kytara, klávesy
Brandon Lopez
- bicí
1. Mountain Of Souls
2. Dichotomy
3. Artificial Immortality
4. Self Existent
5. St. Anne's Lullaby (instrumental)
6. Ransom
7. Evil Unseen
8. How Great Thou Art
9. Deep Heaven
10. End Of The Age
Children of the Great Extinction (2022)
I Am (2012)
Celestial Completion (2011)
Dichotomy (2008)
The Physics Of Fire (2007)
Terminate Damnation (2005)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Solid State / Century Media
Stopáž: 43:31
Produkce: Devin Townsend
Studio: Devestate Studio, Vancouver (Kanada)
Tyto kapely jsou prostě jako přes kopírák. X-tá kopírka IN FLAMES a všech těch v současnosti tolik opěvovaných skupin míchajících melodický death metal a líbivé heavy kytary. V tomto případě se najdou i další, v recenzi uvedené, vlivy, ale co si s tím počít, když to zní tak uniformě, uměle a naprosto nezáživně?
S krestanskym dm mozno len tazko suhlasit, ale aj tak solidny album. Heavy metalu tu nastastie moc neni a komu to prekaza, tak nech pocuva novy Converge :)
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.